Functioneel Training

Functioneel trainen
Nieuwe groepsles bij DeMIX! Train mee.

Functioneel trainen groeit in populariteit. Het voegt een nieuwe dimensie toe aan krachttraining. De functionele trainingsoefeningen zijn uitdagend en vergroten je plezier in trainen. Tijdens deze oefeningen verbrand je meer calorieën en het vergroot je coördinatie, flexibiliteit en balans. 

Je behaalt sneller resultaat!
Functioneel trainen in groepsverband is uitdagend en interactief. Een zeer complete groepsles, waar fun centraal staat. 
Kijk op het groepslesrooster op welke tijden de functioneel circuit training wordt gegeven.

Wat is het belang van functioneel trainen?
De meeste mensen werken om hun lichaamssamenstelling te verbeteren, maar functionele trainingsoefeningen kunnen meer voor je betekenen. Deze maken het leven makkelijker. Daarom groeit de populariteit van functioneel trainen. Functioneel trainen heeft als doel het nabootsen van bewegingen die je elke dag doet, zoals het dragen van een zware boodschappentas, zodat deze bewegingen makkelijker worden.

Hoe werkt functioneel trainen?
Het belang van functioneel trainen richt zich op samengestelde bewegingen die meer dan één spiergroep op hetzelfde moment laten bewegen. Wanneer je alleen je biceps versterkt met bijvoorbeeld een biceps fitnessapparaat, ben je alleen gefocust op één spiergroep. Dit noemen we een geïsoleerde oefening, een oefening met een beperkte beweging en deze verloopt vaak over één of twee gewricht(en). Functionele trainingsoefeningen richten zich altijd op het gebruik van meerdere gewrichten. Een ideale functionele trainingsoefening is een oefening waarbij alle gewrichten in beweging komen zoals, enkel-, knie-, heup-, elleboog- en schoudergewricht(en). Zij verhogen het vermogen van je spieren om samen te werken als een eenheid. Je kan het lichaam dus zien als één spiergroep!

Voordelen van functioneel trainen
Bij functionele trainingsoefeningen werken het boven- en onderlichaam samen. Als meerdere spiergroepen met elkaar samenwerken worden er meer calorieën verbrand. Zeker als je de rust tussen de sets minimaliseert, zoals bijvoorbeeld bij personal training, de sixpack challenge of andere circuittrainingen.

Wanneer je meer spiergroepen tegelijk traint, moet het lichaam meer stabiliseren. Je lichaam moet gebruik maken van zijn natuurlijke evenwicht. Het ontwikkelen van stabilisatie (balans) helpt de kans op letsel te verminderen als je sport, en het maakt je beter bestand tegen valpartijen en verwondingen in het dagelijks leven. Tijdens statische krachttraining maakt het lichaam gebruik van apparaten, die de complete stabilisatie van je overnemen. Vaste fitnessapparaten verbeteren dus niet je evenwichtsgevoel.

Functionele training is een ideale manier om het hele lichaam te trainen. Je kunt gewoon de bewegingen van het dagelijks leven imiteren. Daarnaast is functionele training een goede manier om variatie in je trainingen aan te brengen.

De conclusie?
Functionele training groeit in populariteit. Het voegt een nieuwe dimensie toe aan krachttraining. De functionele trainingsoefeningen zijn uitdagend en vergroten je plezier in trainen. 
Tijdens deze oefeningen verbrand je meer calorieën en het vergroot je coördinatie, flexibiliteit en balans. Je behaalt sneller resultaat!

 

AQUASPORT lessen

AQUASPORT lessen info

 

Yoga Festival 2017

Meer info Yoga Festival 2017

 

Hardlooptrainer

Info Hardlooptrainer

Foto's nationale sportweek

Foto's ouder & kind trainingen Nationale sportweek.

Acties

  • 1